11 February 2012

Puding Roti

Sangat Mudah dan sesuai bila dekat rumah kita ada banyak roti nak expired.


KEPERLUAN

1)Loyang kek
2)Whisker/Senduk


BAHAN-BAHAN(1 loyang kek)

1)6 helai roti putih gardenia*nak lebih pun boleh
2)1 tin susu cair(1/2 tin susu pekat + 1/2 tin air suam)
3)4 biji telur
4)3 sudu butter
5)1/2 cawan gula pasir
6)1 sudu kecil esen vanilla
7)Kismis untuk hiasan

CARA-CARA

1)Koyakkan roti dalam 1 mangkuk,Rendam dengan susu selama sejam
*Lagi lama lagi lembut taw!qila selalu rendam 2 jam
2)Panaskan oven pada suhu 180 degree celscius selama 10 minit
3)Dekat bekas lain,pukul gula dengan butter hingga kembang.Masukkan telur sebiji demi sebiji.
4)Campur adunan tadi dan roti ke dalam loyang yang telah disapu butter
5)Bakar di dalam oven selama 40 minit atau sehingga masak.

#Tips

1)Kalau tak nak guna kismis pun boleh,gantikan dengan buah-buahan macam buah peach ke.
2)Boleh tambah,hirisan buah epal yang digaul dengan cinammon powder.Letak dekat bahagian atas puding roti.
 3)Boleh hidang dengan sos kastard

1)1 tin susu cair(1/2 tin susu pekat+ 1/2 tin air suam)
2)2 sudu makan gula(kalau guna susu cair je)
3)2 sudu makan tepung kastard
3)1 sudu kecil esen vanilla


#Kacau air dengan susu,Masukkan gula,esen tepung.Gaul jangan bagi berketul.
Panaskan dekat stove,api kecil.Kacau sampai pekat.

8 comments:

Anonymous said...

hi dear,

i just wondering maksud u susu cari 1 tin (1/2 susu pekat + 1/2 air suam) Means>

nur aqilah said...

hi anonymous,u boleh pakai 1 tin susu cair atau kalau u takde susu cair,boleh je pakai 1/2tin susu pekat,campurkan dengan 1/2 tin air suam:)

Anonymous said...

ms Aqilah,

Tq for your prompt reply its really helpful!!
okay so i ada susu cair so i xperlukan susu pekat + air suam then.. hehhehe..
plan nk buat dessert utk berbuka hrni..
tq again dear! :)

nur aqilah said...

you are welcome anonymous:)

Anonymous said...

Hye dear,

kalau i nk buat sos, tp i xde tepung custard mcm mna yea?
blh gantikn dengan tepung lain ke?

- Lana -

nur aqilah said...

Hye Lana.boleh.i pernah gantikan dgn tepung jagung sebab dua2nya fungsi yg sama,pekatkan sos/creme.bezanya tepung kastard wangi tpi tepung jagung xde bau.my advice u
1.tepung jagung tu...bancuh dgn sedikit air dulu(xcair n xterlalu pekat)
2.letak esen vanilla yg pekat-french made/vanilla bean sbb baunya lagi pekat dan wangi
3.ltk pewarna sikit je atau kalau u tak kesah xkyah ltk tapi tepung jagung xmemberikan warna

nur aqilah said...

Hye Lana.boleh.i pernah gantikan dgn tepung jagung sebab dua2nya fungsi yg sama,pekatkan sos/creme.bezanya tepung kastard wangi tpi tepung jagung xde bau.my advice u
1.tepung jagung tu...bancuh dgn sedikit air dulu(xcair n xterlalu pekat)
2.letak esen vanilla yg pekat-french made/vanilla bean sbb baunya lagi pekat dan wangi
3.ltk pewarna sikit je atau kalau u tak kesah xkyah ltk tapi tepung jagung xmemberikan warna

nur aqilah said...

Hye Lana.boleh.i pernah gantikan dgn tepung jagung sebab dua2nya fungsi yg sama,pekatkan sos/creme.bezanya tepung kastard wangi tpi tepung jagung xde bau.my advice u
1.tepung jagung tu...bancuh dgn sedikit air dulu(xcair n xterlalu pekat)
2.letak esen vanilla yg pekat-french made/vanilla bean sbb baunya lagi pekat dan wangi
3.ltk pewarna sikit je atau kalau u tak kesah xkyah ltk tapi tepung jagung xmemberikan warna